Комусь кабала, а комусь – європейський містицизм

П’ять стародавніх книг про те, як сучасній людині стати капітаном власного життя.

Для великої кількості людей П’ятикнижжя Мойсея – дивна субстанція, яку вивчають євреї. Для науки європейського містицизму це абсолютно зрозуміла категорія: кожна книга –  відповідь на одне питання.

Книга «Буття», по суті, ставить запитання «Що ви використовуєте?». Для того, щоб жити і досягати цілей, необхідні якісь знання, інструменти, матеріали, системи і т.п. На це потрібно подивитися із двох сторін. З наукової точки зору – це інтелектуальна категорія. З прикладної точки зору – ця категорія говорить нам про лояльність. Буття людини визначає лояльність, яка починається із правильної моделі поведінки. Якщо взяти за аналогію корабель, то відсутність лояльності – це корабель, пришвартований до причалу. Допоки не наступить лояльність, корабель буде пришвартований. Це – залізний закон життя. Такий стан говорить про те, що на кораблі, можливо, йдуть навчання. Поки екіпаж ще не готовий виходити у море, інакше – буде біда. Так і в житті людину тримають «пришвартованою» і не випускають у вільне плавання, щоб вона не загинула. Академік Олег Мальцев одного разу розповідав, як свого часу його наставник,  генерал-лейтенант В. П. Свєтлов теж тримав його «пришвартованним», так як він був дуже активним і дієвим парубком, і не розумів, що занадто впевнений у своїх силах. Тому Свєтлов спеціально створював для нього ситуації, які демонстрували його слабкі сторони, над якими потрібно працювати. Молодий і рішучий Мальцев сказав Свєтлову, що так він перегорить і більше нічого не захоче робити. На що Свєтлов спокійно відповів:  «Якщо перегориш, значить не сильно хочеш». Після цього почалося серйозне навчання та тренувальні завдання. Так виховується лояльність, невдачі змушують працювати розум. І за логікою речей (якщо така їй не байдужа), людина повинна задаватися питанням «Чому в мене не виходить?».

Лояльність і правильна модель поведінки вимагають певних якостей особистості. У європейському містицизмі це описано певними фігурами, які відповідають за якість людини та її характер. У першу чергу, тут ми маємо справу з Георгієм Переможцем – це шлях наверх по ієрархії, проти всіх законів фізики. Історії відомі яскраві приклади людей, які пройшли цей шлях, такі, як Еразмо да Нарни, Ієронімо де Карранза та ін. Зверніть увагу на те, що людей, які пройшли шлях Архангела Михаїла («спустилися з небес») – одиниці. Вони трансцендентні та знаходяться поза суспільством. Яскравим прикладом є іспанський дворянин, командор Ордена Ісуса Христа у Калабрії Франческо Віллардіта – людина, яку за життя називали Богом. Шлях до низу не такий вже простий. По суті, ця людина вже всього досягла у житті, вона вище всіх інших, а ще жити багато років. Йому доводиться постійно спускатися, певною мірою принижувати себе до рівня звичайних людей та слідкувати за порядком.

Коли стадія лояльності пройдена і вирішені курсові завдання, здані іспити, можна віддавати швартові і виходити у море. Наприклад, людина здала регламент на фірмі, пройшла підготовку і тепер її можна допускати до роботи.

Тут знадобиться книга «Вихід» (рос. «Исход»), тобто, відхід від причалу. У цій книзі мова йде про вчинки. Тепер вам доведеться робити вчинки у судовій ролі. Людина здійснює вчинки, тому що жорстка логіка руху у морі того вимагає, інакше ти загубиш товаришів. Та й себе. У будь-якій діяльності є планова робота і позаштатні ситуації. Хтось проявляє рішучість і здійснює вчинки у позаштатному режимі. Таких людей ми рекомендуємо далі для того, щоб вони росли в ієрархії. Потрібно відзначити, що діяльність людини ділиться на небезпечну та безпечну. Небезпечна діяльність завжди зводиться до особливого рангу, наприклад, лікарі, рятувальники, льотчики. Розвідники. До таких людей ставляться з великою повагою.

Третя книга «Судді» – це стадія таємних доручень. Вона, з одного боку, складна, а з іншого – проста. Це вихід за межі команди корабля. Тут виникає перспектива стати капітаном. Починається стадія самостійної особистісної роботи. Дуже важливо розуміти, що капітан у відомому сенсі – завжди один, він сам приймає рішення і сам відповідає за свої рішення. Капітан не може перекласти відповідальність на підлеглих, вони тільки виконують його накази. Коли судно, не дай Боже, сіло на мілину, капітан не говорить: «Ми посадили». Він каже: «Я посадив». Не кожного починають готувати стати капітаном, бо не кожен готовий відповідати за життя всієї команди. Ця книга називається «Судді», тому що таких людей осуджують, їх не люблять. Адже далеко не всім хочеться, щоб хтось став новим капітаном.

Четверта книга – «Числа»: потрапляємо у певну групу людей, де йде підрахунок очок. З одного боку, це спільна робота, а з іншого – відокремлення однієї людини із групи, для кого настає час стати капітаном.

Їх ставлять у поєдинок між собою, щоб вибрати кращого. Потрапляючи до такої групи, людина розуміє, що все не так, як було раніше. Ті люди, з якими він раніше працював, мали один рівень підготовки, а у цій групі люди абсолютно іншої якості. Це добре видно у спорті. Коли ви граєте у футбол за район або місто – це один рівень, а коли ви потрапляєте до національної збірної – опиняєтеся серед гравців зовсім іншого класу. Таким чином, людина розуміє, що на цьому рівні їй необхідно підвищувати клас.

У європейському містицизмі така ситуація описана різними Гюль-Голями (символ «Гюль-Голь» означає «як Бог»), які постійно тобі показують, що вони вище твого рівня. Одного лише усвідомлення недостатньо. Це змушує тебе підніматися вгору. Гюль-Голь містить багато інформації, просто люди не можуть її прочитати. Людина розуміє, що у неї хороші задатки і навички, але для того, щоб стати капітаном, їх недостатньо.

Для капітана найголовніше – це багатопрофільність, абсолютна багатофункціональність. На сходинках до капітана є й інші – наприклад, штурман, старший помічник. Це стадії становлення капітаном. У бізнесі ці ролі будуть відповідати першому заступнику, стратегічному консультанту. Старпом виконує вкрай важливе завдання – веде абордажну команду на абордаж. Організація абордажного бою є основною формою відбору капітана. Якщо ти пройшов цю стадію, тебе можна ставити капітаном. Якщо ти пройшов стадію штурмана, тобі можна довірити корабель. Тут ми маємо справу із двома фігурами європейського містицизму: керування кораблем – це Святий Рок (доля), Архангел Михаїл – це абордаж. Здавши ці два іспити, ти маєш право претендувати на статус капітана.

Св. Рок (Зальцбурзький собор, Німеччина. Фото журналу «Експедиція»)

Виникає п’ята книга «Второзаконня». Нова мітла, кажуть, по-новому мете. По суті, новий капітан на кораблі – новий закон. Це прикладна частина П’ятикнижжя Мойсея з точки зору стародавньої науки європейського містицизму.  Справедливість, як абстрактна категорія, зникає, все відомо і зрозуміло, виникає відповідність. Якості людини – це ті речі, які згодом формують капітана. Коли виникає новий капітан, потрібен новий корабель і нова команда. Все це капітан повинен десь взяти. Будівництво корабля та команди, побудова організаційної системи корабля – це категорія обов’язку. Ти повинен бути судноводієм, вміти керувати кораблем, керувати командою, забезпечувати життєдіяльність і достаток команди.

Капітану необхідно знайти старпома. Старпом за собою приведе боцмана, боцман приведе всю команду. Так створюється бізнес. Якщо на першій стадії ми вчимося досягати особистих результатів, то тепер ми будемо вчитися – досягати колективних результатів. Колективні зусилля і є бізнес.

Модель корабля у Палермо: Капітан, збранга і команда корабля. Сторінка із книги «Корабельний Бог»

Коли ми зібрали команду і вийшли у море – це стадія зречення або влади. Ця стадія не менш складна, адже багато хто, створюючи бізнес і навіть створивши його, банкрутують у перший же рік роботи. Європейський містицизм пояснює наріжний принцип влади та багатства : якщо у вас є влада, у вас не повинно бути багатства; якщо у вас є багатство, у вас не повинно бути влади. Люди, які мають владу, відрікаються від багатства. Той, хто отримає багатство, відрікається від влади. Капітан не може поєднувати у собі і багатство, і владу. Тому що він відразу втрачає об’єктивність. Хтось заперечить: королі, мовляв, мали незліченні багатства. Історія – безжалісний суддя. Монархи, які дбали про власне багатство, забираючи статок у своїх підданих, прирікали себе на ненависть народу та втрату влади. Але ті монархи, які збільшували добробут свого народу і збільшували свою силу на світовій арені, прославилися у віках великими правителями.

Ця концепція європейського містицизму описує для нас стародавню методику та найефективніший життєвий підхід – Пастамент. Більш того, ця система дозволяє побудувати не тільки бізнес, але й сім’ю.

Зречення – відсутність хибних думок, об’єктивність.

Відповідність – особистий приклад для інших.

Виконання обов’язку – абсолютна результативність, для людини немає не вирішуванних завдань.  

Безумовно, на кожному етапі є безліч нюансів: як знайти старпома, як підібрати і навчити команду, як готується абордаж (у бізнесі це, по суті, захоплення ринку) та інші питання. Все це відомо та докладно описано у європейському містицизмі. У рамках дослідницького проекту «Місто, яке говорить», створеного академіком Олегом Вікторовичем Мальцевим, у кожного є можливість не тільки познайомитися із європейським містицизмом, але й взяти цю перевірену століттями систему собі на озброєння. Почати знайомство рекомендуємо із вступного семінару «Що таке європейський містицизм? Вигадка чи прикладні знання».

Автор: Світлана Ільюша – координатор проекту «Місто, яке говорить», член Одеського історико-літературного товариства.

Підписуйтеся на наші ресурси:

Facebook:  www.facebook.com/odhislit/

Telegram канал:  https://t.me/lnvistnik

Пошта редакції:  info@lnvistnik.com.ua

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Leave a Reply